بافت مو چیست ؟

هر انسانی با یک بافت مو و جنس مو خاصی به دنیا می آید که ممکن است در طول زندگی چند ساله خود دچار تغییر شود و میزان صافی و فر بودن موها به مرور زمان دچار تغییر شود که باعث این تغییر پیوندهای دی سولفید بین پروتئین های مو موجود در ساقه مو هستند حال از خودتان سوال میپرسید که چطور ممکن است این تغییر
که پاسخ این سوال بسیار ساده است هرچه فاصله پیوندها دی سولفید بیشتر شود موهایی فر تر و هر چه کمتر باسد موهایی صاف ترخواهید داشت

انواع جنس و بافت مو

حالا در ادامه این مطلب به این موضوع میپردازیم که موی فر چگونه ایجاد میشود

اولین موضوع مهمی که قبل از توضیح انواع جنس و باف مو باید بدانید این است که مو از چه چیزی تشکیل شده است که میتوانید مقاله کراتینه مو را مطالعه نمایید.
در قدم دوم شاید سوالی ذهنتان را درگیر کرده که پیوند دی سولفید چیست

پیوند دیسولفید مو چیست ؟

پروتئین مو که از فولیکول رشد می‌کند و به بخشی از ساقه مو وارد می‌شود و حاوی اتم های گوگرد هستند هر دو اتم گوگرد با هم جفت می شوند و به هم پیوند می خورند و پیوندهای دی سولفیدی به وجود می آورند

فر مو چگونه ایجاد می شود ؟

مو در درجه اول از کراتین تشکیل شده است. پروتئین که از فولیکول یا پیاز مو رشد میکند و به بخشی از ساقه مو وارد میشود که حاوی اتم های گوگرد هستند هر دو اتم گوگرد با هم جفت می شوند و به هم پیوند می خورند و پیوندهای دی سولفیدی را تشکیل می دهند.
اگر دو اتم گوگرد در پروتئین یکسان با هم فاصله داشته باشند برای پیوند دی سولفیدی پروتئین ها خم میشوند و به اصطلاح میگوییم که موها فر هستند

جنس موهای صاف

موهای صاف بیشترین براقیت مو را دارا هستند و جز مقاومترین نوع جنس مو میباشند و صدمه و آسیب رساندن به موهای صاف بسیار سخت است و خم شدن این نوع جنس مو غیر ممکن است اما یکی از معایب موهای صاف زود چرب شدن ان است که سبوم ( روغن طبیعی تولید شده در غدد چربی پوست ) از پوست سر تا انتهای ساقه سر میخورد به همین دلیل این موها جزء چرب ترین موهاست

 

جنس موی صاف

جنس موهای موج دار

جنس موهای موج دار بین موهای صاف و فرفری است یعنی بیشتر از موهای فر و کمتر از موهای صاف و براق تشکیل شده است . هرچه به سمت ساقه مو می رویم کدر میشود موهای موج دار بیشتر در معرض موخوره هستند و به علت موخوره بهتر است از از ضد وزها و رطوبت رسان های مناسب برای این مدل مو استفاده کنید

 

جنس موی موج دار

جنس موهای فرفری

اگر یک رشته از این جنس موهای فر را بکشید متوجه شکل است آن چه به صورت اس انگلیسی بزرگ یا کوچک خواهید شد. در بعضی موارد شبیه زد انگلیسی است و الگوی اساس آن کاملا مشخص است.
این مدل مو وابسته به آب و هواست یعنی درهوای مرطوب رطوبت جذب میکند و بسیار مستعد آسیب است در صورت استفاده از مواد نامناسب یا عدم مراقبت از موی فر آسیب ها بیشتر میشود.

همین حالا مطالعه نمایید  همه چیز درباره تاریخچه فر کردن مو

به دنبال موهای فر موهای خیلی فر وجود دارد که بسیار محکم و با حجم رشته های زیاد است که بافت آنها به هم چسبیده اند حلقه های آن بسیار محکم بافت های تنگ و بسیار حجیم است .موهای بسیار فر به علت اینکه سبوم موها به دلیل انسداد حلقه ها راه های پر پیچ و خمی را باید بگذرانند.
روغن ها به طور طبیعی توزیع نمیشوند و نسبت به موهای صاف و یا موهای موج دار بیشتر در معرض خشکی و آسیب دیدگی است.

 

جنس موی فر

جنس موهای گره خورده

موهاه گره خورده بسیار خشک و ظریف و شکننده هستند و خشک ترین موها موهای گره خورده هستند و بیشتر در معرض شکنندگی هستند.
باور غلط در مورد رشد موها در این مدل مو وجود دارد یعنی تصور می شود این موها هیچگاه رشد نمیکنند ، اگر خشکی آن درمان نشود می شکند و باید به آرامی آنها را بشویید و به آرامی تمیز کنید و با مواد شیمیایی از شستن آن جلوگیری کنید. موهای کویلی از خانواده موهای گره خورده است چون این موها دارای کمترین کوتیکول هستند تا از خشکی محافظت کنند.
این موها مقاوم به نظر میرسند اما شکننده هستند. این موهای حلزونی گره خورده ذاتا خشک هستند   و به سادگی میشکنند بنابراین روزانه باید رطوبت رسان مو به مو ها زده شود تا علاوه بر لطافت براقیت مو نیز برگردد.استفاده از محصولات فری سولفات برای این مدل موها بهتر است.
برای داشتن موهای سالم و زیبا باید نگهداری صحیح انجام داد تا از ریزش مو و بسیاری از راه هایی که به مو آسیب می زند جلوگیری کرد ، پس برای مراقبت صحیح باید جنس مو ها را بشناسیم.

 

جنس موی گره خورده

جنس موهای چرب

جنس موهای چرب ، چربی مو ازغدد چربی متصل به فولیکول یا پیاز مو تولید می شود. چربی بیش ازحد میتواند از تخمدان پلی کیستیک یا پرکاری غده فوق کلیه که موجب افزایش هورمون های مردانه میشود باشد.
با زیاد شدن چربی در ریشه مو تغذیه مو دچار مشکل میشود. موها به علت چربی زیاد دسته دسته به هم میچسبند و گرد و غبار و آلودگی را درون خود نگه می دارند. به علت چربی زیاد موها حالت نمیگیرد و حجم آنها کمتر به نظر می رسد.

جنس موهای خشک

مصرف مواد قلیایی و الکل یکی از دلایل موهای خشک است ، هر چقدر مو خشک تر باشد علاوه بر اینکه چربی برای درخشندگی مو ندارد با شانه زدن هم به علت شکنندگی و خشکی موها خرد می شود و به مرور زمان موخوره می گیرد. به علت ریزش زیاد و شکنندگی بیش از حد به مرور موجب طاسی می شود.
در بعضی افراد علت شوره سر ناشی از خشکی است ، شستشوی مو با آب داغ ,عوامل خارجی محیط , سشوار, بابیلیس ,متعدد اتو کشیدن مو, تعداد دفعات کم شانه کردن مو, استفاده بیش از حد از رنگ مو و دکلره, شامپوها و محصولات مراقبتی نامناسب موجب خشکی مو می شود .

همین حالا مطالعه نمایید  چرا بعد از کراتین موهام صاف نشد باید چیکار کنم ؟

 

جنس موی خشک

جنس موهای معمولی

جنس موهای معمولی این موها به اندازه کافی چربی ترشح می کند و مقدار آن به اندازه است و موها از آن تغذیه می کند. این مدل مو شوره و پوست پوست شدن و قرمزی ندارد.

جنس موهای مختلط

جنس موهای مختلط کف سر چرب است و قسمت های ساقه ی مو خشک است و مداوم دچار موخوره میشود. برای شستن این مدل موها فقط باید کف سر شسته شود و قسمت های پایین مو از نرم کننده و آبرسان های مناسب استفاده شود.

چگونه جنس موهای خودمان را بشناسیم ؟

برای شناسایی جنس موها می توانید موها را به خوبی بشویید و آب موها را بکشید.
۴۸ ساعت بعد فرق سر را باز کنید با نوک انگشت روی سر بکشید.
نوک انگشت اگر براق و درخشان شد یعنی موهای شما چرب است و اگر زبری بدون درخشندگی بود یعنی موهای شما خشک است
و اگر چیزی حس نشود یعنی موهای شما معمولی است.
برای داشتن موهای زیبا و سالم رژیم غذایی مناسب دارای ویتامین و پروتئین بسیار مهم است.

با توجه به جنس مو چه شامپویی استفاده کنم ؟

با توجه به آموزش هایی که در بالا داده شد پس از تشخیص اینکه موها چه جنس و بافتی دارند شامپو های مخصوص موهای خشک معمولی و چرب استفاده کنید بهتر از شامپو های فاقد سولفات یا نمک استفاده شود

با توجه به جنس مو چه ماسک مویی استفاده کنم ؟

از ماسک مو و home care های دارای خاصیت ترمیم کنندگی و رفع کشسانی برای موهای آسیب دیده و ماسک های حاوی فیتو کراتین برای موهایی با ساقه خشک استفاده کنید
ماسک موها نباید به پوست سر و ریشه مو زده شود

بعد از شناخت جنس مو چطور آن را شستشو دهیم ؟

با توجه به جنس و بافت مو بهتر است طی یک برنامه منظم موها شسته شود مثلا موهای خشک هفته ای یکبار الی دوبار شسته شود و موهای معمولی هفته ای سه بار موهای چرب هفته ای چهار بار، هنگام شستن چنگ زدن موها خود باعث آسیب به موها چه ساختار ساقه چه ساختار فولیکول یا پیاز مو میشود،موها را با نوک انگشتان شسته و آبکشی کنید.

انواع جنس مو کدامند ؟

جنس موهای صاف ، موجدار ، فر ، مختلط ، گره خورده ، چرب ، خشک و معمولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .