کراتین مو در زمان پریودیی و تاتیرات قاعدگی بر روی موی خانم‌ ها

خیلی از بانوان این سوال برایش پیش می‌آید که کراتین مو در زمان پریودی امکانش هست یا نه ؟
آیا دوران قاعدگی کراتینه مضر هست یا خیر ؟ 
و خیلی از سوالات دیگر که در ذهن بانوان است و سر در گم شده‌اند در ادامه این محتوا درباره آناتومی مو و حالت‌های مو در زمان پریود توضیح خواهیم داد و دلایل اینکه چرا در زمان پریودی کراتینه مو انجام ندهیم ؟

کراتین مو در زمان پریودی

در روزهای نزدیک به قاعدگی آزاردهنده‌ترین عوارض برای خانم‌ها موهایشان است که ظاهر بد به خود میگیرد ، چون در این دوره موها چرب و بی حالت میشود ، یک هفته قبل از شروع پریود سطح پروژسترون بالا میرود و تولید سبوم (غدد چربی پوست) بالا میرود به همین دلیل پوست بدن چربی تولید می کند، و پوست سر هم نیز چربی تولید میکند همانند بدن .

خونریزی که شروع میشود سطح پروژسترون و استرون پایین می آید و تستوسترون افزایش می آید و به دنبال آن باز هم تولید سبوم داریم و حس چرب بودن بدن در خانم ها بیشتر میشود.
تغییرات هورمونی در خانم ها متفاوت است و این تغییرات در طول چند روز به حالت نرمال باز میگردد.
اشتباه رایج در این دوران استفاده از شامپو برای موهای چرب است

راه حل برای رهایی از موهای چرب در زمان قاعدگی

در ادامه میتوانید علت اینکه در زمان قاعدگی کراتین مو انجام ندهید را توضیح میدهیم

راه حل(نکته): از شامپو های مرطوب کننده استفاده کنید و توجه کنید با زیاد شستن مو مواد مغذی مو را از بین نیرید
اگر مواد شیمیایی (رنگ،دکلره و…) موخایتان را خشک کرده و یا بطور ژنتیکی موهای خشکی دارید در این دوران مشکلی نخواهید داشت حتی در این دوران با افزایش چربی موهای براقی خواهید داشت.
با شناخت موهای خود می توانید از این تجربیات بد جلوگیری کنید
تغییرات پوست و مو در دوران پریود موضوعی است که اغلب خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. پریود در پاسخ به نوسان‌های هورمونی تغییر می‌کند و برخی افراد ممکن است حالت بدی از پوست و مو را طی این دوران پیدا کنند. بیشتر تغییرات پوست وموها به علت تغییر در تولید چربی توسط غدد چربی ساز است. تولید سبوم یا چربی تحت تاثیر هورمون‌ها به ویژه آندروژن‌هاست پس کراتین مو در زمان پریودی بی‌فایده است.

همین حالا مطالعه نمایید  10 نکته طلایی برای بهترین شامپو بعد از کراتینه مو

کراتین مو در دوران قاعدگی

تولید چربی در زمان بلوغ افزایش می‌یابد و در سنین ۱۵ تا ۳۵ سالگی به بالاترین حد خود می‌رسد. استروژن نیز از طریق کاهش تولید چربی و توقف فعالیت غدد چربی‌ساز به ویژه در دوزهای زیاد عمل می‌کند. در مطالعه‌ای بر روی افراد با پوست چرب، میزان تولید چربی در روزهای نزدیک به پریود افزایش داشته و در هفته دوم سیکل قاعدگی این ترشحات کمتر شده است پس نتیجه گیری مبکنیم که کراتین مو در زمان پریودی موثر نخواهد بود و مو کراتین به خودش جذب نمیکند و عملا کار بیهوده ای است.

آناتومی مو

چرخه رشد مو دارای سه فاز مختلف است:

آناژن: در این مرحله مو در دوره ی رشد خود به سر می‌برد.

کاتاژن: دوره ای که تقسیم سلولی و به دنبال آن رشد فعال مو متوقف می‌شود.

تلوژن: دراین دوره تمام فعالیت‌های سلول‌های مو متوقف شده و بافت مرده مو ریزش می‌کند.

از دست دادن روزانه ۵۰ تا ۱۵۰ عدد مو طبیعی است و جای نگرانی نیست.

کراتین مو در زمان پریودی خانم هایی که مدت طولانی تر پریود هستند و خونریزی بیشتری دارند ریزش موی بیشتری را تجربه میکنند که با ورود به هفته دوم سیکل پریود ریزش کاهش می یابد
در دوران پریود بی نظمی های هورمونی بدن را تحت تاثیر قرار میدهد مثلا برخی روی صورتشان جوش میزند برخی درد سینه،سردرد وی درد زیر کم را تجربه میکنند
اما از میان تغییرات گفته شده که به دلیل واکنش بافت‌های بدن و گیرنده‌های هورمونی موجود در سلول‌ها اتفاق می‌افتند، هنوز هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند این تغییرات هورمونی روی رفتار مو‌های بدن تأثیر دارند.

مو‌های بدن جزو بافت‌های مرده بدن به حساب می‌آیند، به طور واضح تر ساقه مو‌ها که همان بخش رنگ‌پذیر مو است، از مولکول‌های پروتئینی تشکیل شده و سلول زنده‌ای در این بخش وجود ندارد؛ بنابراین هیچ گیرنده هورمونی در این ناحیه از ساقه مو وجود ندارد و تغییرات گفته شده در دوران پریود نمی‌تواند تأثیر خاصی روی رفتار و حالت مو داشته باشد. نمی‌تواند تأثیر خاصی روی رفتار و حالت مو داشته باشد

تأثیر پریود روی دکلره، رنگ و مو‌های زائد

فرآیند دکلره کردن مو یا همان سفید کردن مو‌ها که معمولاً باعث خارج شدن رنگدانه‌های مو می‌شود یک فرآیند پوستی هم به حساب می‌آید. چرا که در بیشتر موارد مواد دکلره با پوست سر هم تماس پیدا می‌کنند، بنابراین دکلره کردن مو‌ها در دوران پریود ممکن است واکنش‌های التهابی بیشتری نسبت به سایر زمان‌ها ایجاد کند. اما این مسئله ارتباط خاصی به ساختار مو و رفتار طبیعی آن ندارد و بیشتر به حساس شدن و التهاب پوست سر در حین یا روز‌های قبل از آن برمی‌گردد.

همین حالا مطالعه نمایید  آموزش کراتینه با ماسک مو سس مایونز

دکلره مو در زمان پریود و کراتین مو

نکته جالب و مهمی که در خصوص اپیلاسیون کردن مو‌های زائد وجود دارد این است که در این دوران به دلیل افزایش سطوح هورمونی رشد مو‌ها سرعت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین مو‌ها در این دوران در فاز رشد بوده و فولیکول‌های مو در اوج فعالیت خود قرار می‌گیرند، بنابراین حذف مو‌های زائد در دوران پریود واکنش‌های پوستی بیشتری نسبت به رنگ کردن مو‌ در زمان پریودی ایجاد می‌کند. التهاب پوست بعد از اپیلاسیون، بروز جوش‌های زیر پوستی، کبود شدن و خارش پوست از جمله عوارضی هستند که ممکن است بر اثر از بین بردن مو‌های زائد با موم یا اپیلاتور بوجود بیایند
و در آخر برای سوال شما عزیزان

کراتین مو در زمان پریودی


باید به شما بزرگواران عرض نمایم که چون کراتین درمانی با ریشه مو در تماس نمی باشد

و ساقه مو در تماس با فرچه کراتین می باشد تاثیری بر روی کیفیت کراتین ندارد ولی بهتر می باشد که دو روز قبل از پریودی یا ۲روز بعد از پریودی کراتین درمانی خود را انجام دهید.

 

ریباندیگ مو چیست ؟  پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه نمایید

 

آیا کراتین در زمان پریودی امکان پذیر است ؟

خیر ، بهتر است کراتین مو در زمان پریودی انجام نشود

چگونه در زمان قاعدگی چربی موها را ازبین ببریم ؟

از شامپو های مرطوب کننده استفاده کنید و توجه کنید با زیاد شستن مو مواد مغذی مو را از بین نبرید

تاثیر پریود بر روی دکلره ؟

دکلره کردن مو‌ها در دوران پریود ممکن است واکنش‌های التهابی بیشتری نسبت به سایر زمان‌ها ایجاد کندمان‌ها ایجاد کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *